Το παρόν blog σταμάτησε να ανανεώνεται, δεδομένου ότι ο λόγος δημιουργίας του ήταν να δώσει απαντήσεις στη δημιουργία του νέου αυτοδιοικητικού χάρτη της χώρας. Θα συνεχίσει να υπάρχει για κάποιον που θέλει να ανατρέξει σε γεγονότα και αναφορές της κρίσιμης διετίας δημιουργίας του Καλλικράτη [~2010]... Για αναρτήσεις που αφορούν: την ενέργεια, το περιβάλλον και γενικότερα θέματα ανάπτυξης της Δυτικής Μακεδονίας στο www.energeiakozani.gr τοποθετήσεις και άλλα που αφορούν τη δραστηριότητα και τις θέσεις μου στο www.mavromatidis.gr

Δημήτρης Μαυροματίδης

Τελευταία νέα από το www.mavromatidis.gr...

Αδειο το ταμείο για την εφαρμογή του «Καποδίστρια 2»

Αναδημοσίευση: Εφ. Αδέσμευτος Τύπος, του Γιώργου Φράγκου, 9/12/09

Το ταμείο είναι μείον για την εφαρμογή του «Καποδίστρια 2» από τις δημοτικές εκλογές του 2010. Πάνω από έξι δισ. ευρώ απαιτούνται για να προχωρήσει το γιγαντιαίο εγχείρημα της διοικητικής αναδιάρθρωσης της χώρας. Χρήματα που δεν υπάρχουν, αλλά και να βρίσκονταν αποκλείεται να δίνονταν για το συγκεκριμένο σκοπό, υπό την ασφυκτική πίεση των Βρυξελλών, οι οποίες ζητούν περαιτέρω μείωση των κρατικών δαπανών και της δημοσιονομικής κατάστασης της εγχώριας οικονομίας που αγγίζει το όριο της κρίσης.
Ετσι το κόστος της αλλαγής του χωροταξικού χάρτη θα μετακυλισθεί στον συνήθη ύποπτο: τον Ελληνα φορολογούμενο, μέσω της αύξησης των φόρων που εισπράττουν οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Οσο για τους τελευταίους, δεν μπορούν να επιβαρυνθούν στο ελάχιστο, από τη στιγμή που οι μισοί σχεδόν αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στις τρέχουσες υποχρεώσεις τους, ενώ περίπου 350 απειλούνται με χρεοκοπία, καθώς αντιμετωπίζουν ληξιπρόθεσμες οφειλές άνω των 2 δισ. ευρώ.
Συνολικά τα χρέη των ΟΤΑ προς τους δημόσιους οργανισμούς, τις τράπεζες, τα ασφαλιστικά ταμεία και τους τρίτους (εργολάβους, προμηθευτές), ξεπερνούν κατά πολύ τα 3,5 δισ. ευρώ, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την εύρυθμη λειτουργία τους.
Η αλήθεια είναι ότι τα οικονομικά τους έχουν επιδεινωθεί δραματικά την τελευταία δεκαετία, έπειτα από την ανάληψη εκατοντάδων πρόσθετων αρμοδιοτήτων που απορρέουν από την πρώτη απόπειρα αυτοδιοικητικής μεταρρύθμισης (βλέπε «Καποδίστριας 1») για την άσκηση των οπίων δεν έχουν εισπράξει από το Δημόσιο τους ανάλογους πόρους.
Επειδή, όμως, η σημερινή κυβέρνηση δε θέλει να φανεί ανακόλουθη στις εξαγγελίες της για δραστική μείωση του αριθμού των δήμων από 1.034 σε 380-480, αποφάσισε να ακολουθήσει την πεπατημένη.
Δηλαδή, την αύξηση του ποσοστού των φόρων που καταλήγουν στα ταμεία των Ο.Τ.Α και το άγριο κυνηγητό όσων δεν έχουν τακτοποιήσει τις όποιες οικονομικές εκκρεμότητές τους προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Παράλληλα, θα επιδιωχθεί η δημιουργία ενός κεντρικού εισπρακτικού μηχανισμού ο οποίος θα έχει τη δομή τράπεζας και θα μπορεί να ελέγχει, ανά πάσα στιγμή, την πορεία των εσόδων.
Εξετάζεται ακόμη να προσθέτουν κι άλλοι φόροι στο «καλάθι» των δήμων, όπως ποσοστό από το ΦΠΑ στις νέες οικοδομές και στα φορολογικά έσοδα παρελθόντων ετών που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμα.
Το βέβαιο είναι, ότι θα προχωρήσει η αναμόρφωση του συστήματος των φορολογικών εσόδων της ΤΑ με την αύξηση των χρημάτων που εισπράττεται από τους κάτωθι 20 φόρους και τέλη:
* Φόρος εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων.
* Τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτων.
* Φόρος μεταβίβασης ακινήτων (θα τεθεί εκ νέου σε ισχύ).
* Φόρος ζύθου.
* Τέλος διαφήμισης.
* Τέλος έκδοσης αδειών οικοδομής.
* Ενιαίο Τέλος Ακίνητης Περιουσίας.
* Φόρος ηλεκτροδοτούμενων χώρων.
* Τέλος χρήσεων κτημάτων, έργων και υπηρεσιών.
* Τέλη χρήσεως πεζοδρομίων, πλατειών και λοιπών κοινοχρήστων χώρων.
* Τέλος χρήσης φυσικών ιαματικών πηγών.
* Τέλος επί ορισμένων κατηγοριών καταστημάτων.
* Τέλος διαμονής παρεδιπημούντων (έχει μειωθεί το ποσοστό του).
* Τέλος εκμετάλλευσης λατομείων αδρανών υλικών.
* Τέλος επιβίβασης οχημάτων σε πλοία για λιμάνια του εξωτερικού (παλιός πόρος των Λιμενικών Ταμείων).
* Δικαίωμα Εμπορίας Πόσιμων υδάτων από τοπικές πηγές.
* Σταθμικά και μετρικά δικαιώματα.
* Πρόστιμα από παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).
* Προσαυξήσεις λόγω εκπρόθεσμης καταβολής οφειλών προς τους ΟΤΑ.
Αλλαγές προτείνονται και για τις πηγές χρηματοδότησης των Κεντρικών. Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) που λαμβάνουν οι δήμοι, μέσω του κρατικού προϋπολογισμού.
Ένα άλλο σενάριο θέλει την κατάργηση του συνόλου των τοπικών φόρων και την αντικατάστασή τους από δύο οι οποίοι θα επιβληθούν στους επαγγελματίες και στους ιδιοκτήτες ακινήτων. Κάτι που αν τελικά υιοθετηθεί θα προκαλέσει τη δικαιολογημένη αντίδραση των αιρετών αρχόντων.

AddThis Social Bookmark Button

0 σχόλια

Δημοσίευση σχολίου